Welkom op de blog van VOOP

Op deze blog vindt u artikelen die zo goed als allemaal in Eigen-Wijs verschenen zijn. Rechts op deze pagina ziet u een balkje met ‘Categorie selecteren’. Als u hierop klikt, verschijnt er een lijst met onderwerpen. Op basis van deze lijst kan u thematisch artikelen opzoeken in ons steeds groter wordend archief.
Hebt u zelf ook een tekst die u graag wil delen met de leden van VOOP? Mail deze dan naar Veerle Wauters.

In de klas praten over IS en radicalisering.

Een klasgesprek houden met je leerlingen over IS of radicalisering, met visuele ondersteuning van een expert terzake? Dat kan vanaf nu, want samen met Het Archief voor Onderwijs, een initiatief van het Vlaams Instituut voor Archivering (VIAA), herwerkte de Vranckx-redactie … Lees verder

Eureka is expert in leerstoornissen

Eureka (Kessel-Lo, bij Leuven) biedt al meer dan 20 jaar innovatief onderwijs en begeleiding aan normaal tot hoogbegaafde kinderen met leerstoornissen (dyspraxie, ADD, dyslexie, dyscalculie, ASS…). In hun aanpak ligt de nadruk op: van mankement tot talent! Elke leerling krijgt … Lees verder

Een naaktfoto op school, wat nu?!

Bij sexting worden seksueel getinte foto’s of filmpjes via sociale media rond gestuurd. Het kan gaan om een jongen of meisje die een foto of filmpje van zichzelf naar zijn/haar partner stuurt of het kan gaan om het rondsturen van … Lees verder

Lesfiches over het thema ‘spoorlopen’

Als je regelmatig de trein neemt, krijg je steeds vaker te horen ‘door een personenongeval zal deze trein vertraging hebben’. Wanneer een trein een voetganger aanrijdt, gaat het lang niet altijd om een poging tot zelfdoding van deze voetganger. Steeds … Lees verder

Vorming ‘Clicksafe’ door Child Focus

Door een heleboel nieuwe technologieën zijn onze communicatiemogelijkheden de laatste jaren exponentieel toegenomen. Vooral onze kinderen en jongeren hebben dit zeer goed begrepen. Tablets, gsm’s, Skype of internet kennen voor hen weinig geheimen. Het internet biedt dan ook een waaier … Lees verder

Netwerk Lezen op School

Wil je als school inzetten op leesplezier en boeken in de klas? Er zijn veel goede redenen om leesplezier op school een plaats te geven. Elke leerling wordt er beter van, want wie graag leest, zal meer én beter lezen. … Lees verder

Zoveel mogelijk scholen aan de kraan!

Op 22 maart is het Wereldwaterdag en staan we even stil bij ons waterverbruik. Kraantjeswater drinken is zowel voor onze eigen portemonnee als voor het milieu veel voordeliger. In België stroomt er elke dag, 24 uur op 24, perfect drinkbaar … Lees verder

Vlaggensysteem Sensoa nu ook voor het onderwijs!

Sensoa ontwikkelde jaren geleden ‘het vlaggensysteem’: een methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren eerlijk te beoordelen en daarop gepast te reageren. Aan de hand van 6 criteria (toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, passend voor de ontwikkeling, passend voor de context … Lees verder

Onthaalkoffers voor nieuwkomers

De verhoogde instroom van vluchtelingen van de voorbije jaren laat zich ondertussen ook zeker voelen in het onderwijs. Het aantal anderstalige nieuwkomers in het onderwijs neemt toe en stelt leerkrachten voor de uitdaging om deze leerlingen te verwelkomen en optimaal … Lees verder

Boekentip: Spelen in zwarte sneeuw

Bijna 1 op de 5 kinderen leeft in armoede. Nadruk op zelfredzaamheid volstaat niet. Alleen structurele verandering gaat sociale uitsluiting tegen. Armoede is voor buitenstaanders vaak onzichtbaar. Maar voor kinderen uit kansarme gezinnen is armoede vaak een dwingende constante. Bij … Lees verder

Omgaan met haatspraak op het internet

Online haatspraak is actueler dan ooit. De afgelopen weken kwamen er geregeld situaties van online haatspraak in de media, waaronder vreselijke commentaren na het overlijden van een Belgische jongen met Turkse roots. Sociale media bieden heel wat mogelijkheden en positieve … Lees verder

RSV in superdiverse groepen: What the FAQ?!

Onze samenleving wordt alsmaar diverser en dat zien we ook in onze klassen: we hebben leerlingen met heel diverse achtergronden op vlak van nationaliteit, geloofsovertuiging, sociaal-emotionele achtergrond, leervaardigheden, gezondheid, geaardheid, genderexpressie, … Steeds meer leerkrachten die Relationele en Seksuele Vorming … Lees verder

Boekentip: moet ik nu bang zijn?

In tijden waarin geweld van elders heel dichtbij lijkt te komen in de vorm van aanslagen en waarin straffe taal en choquerende foto’s vele huiskamers binnen rollen via kranten en TV, is het belangrijk om oog te hebben voor wat … Lees verder

Participatiepakket door de Vlaamse Scholierenkoepel

De Vlaamse Scholierenkoepel vzw (VSK) heeft het Participatiepakket ontwikkeld, een doos vol hebbedingen om leerlingenparticipatie op school waar te maken. De Vlaamse Scholierenkoepel vzw gaat voluit voor leerlingenparticipatie. Ze proberen het zelf dagelijks waar te maken, door te luisteren naar scholieren … Lees verder

Verfrissend digitaal lesmateriaal over kinderrechten

Bord vol Kinderrechten is een gloednieuwe interactieve leeromgeving met een schat aan educatief materiaal en lesvoorbereidingen, ontwikkeld door Unicef. Je vindt er diverse kant-en-klare activiteiten om participatief aan de slag te gaan met je klas. Met lesfiches, video’s, audiofragmenten, werkbladen, … Lees verder

Boeiende website over autisme

Ann Servranckx, de competentiebegeleidster van VONAC, vond voor ons de boeiende website ‘www.autismekenmerken.net‘. Op deze website vind je een hele boel informatie over autisme. Via de nieuwsbrief blijf je op de hoogte van nieuwe informatie die op de site verscheen. De … Lees verder

Eureka Expert: van mankement tot talent!

Eureka, onze school in Kessel-Lo die zich richt tot normaal begaafde kinderen en jongeren met ernstige leerstoornissen, kan zich ondertussen terecht expert noemen op dit complexe terrein. Doorheen de jaren heeft het team van Eureka een heleboel ervaring en inzicht … Lees verder

Workshops rond islam voor leerkrachten en voor leerlingen

CIET (Centrum Islamitische Educatie De Toekomst) werkt rond het thema positieve identiteitsontwikkeling van moslimjongeren ter preventie van destructieve radicalisering. Vanuit deze insteek organiseren ze allerhande workshops voor leerkrachten: een dag als jonge moslim verschillen tussen moslims religieuze identiteitsontwikkeling geweld in … Lees verder

Hoogsensitiviteit bestudeerd aan de VUB

Rond de term ‘hoogsensitiviteit’ hangt nog vaak een zweem van zweverigheid. Hoogsensitiviteit wordt verward met overgevoeligheid, aanstellerij, lange tenen, bange hartjes, een nieuwe hype,… Hoogsensitieve kinderen worden vaak verkeerdelijk gezien als kinderen met ASS of ADHD. Hoogsensitiviteit is net als … Lees verder