Welkom op de blog van VOOP

Op deze blog vindt u artikelen die zo goed als allemaal in Eigen-Wijs verschenen zijn. Rechts op deze pagina ziet u een balkje met ‘Categorie selecteren’. Als u hierop klikt, verschijnt er een lijst met onderwerpen. Op basis van deze lijst kan u thematisch artikelen opzoeken in ons steeds groter wordend archief.
Hebt u zelf ook een tekst die u graag wil delen met de leden van VOOP? Mail deze dan naar Veerle Wauters.

Boekbespreking: Ik was 10 in 2015!

Kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst Pedro De Bruyckere, Bert Smits “Het grote opvoedingsboek voor de professional vandaag.” Waar zullen je kinderen later wonen? Zal er nog werk zijn voor hen? Zal je kind ooit een partner vinden? Zal je … Lees verder

Boekbespreking: Geïntegreerde zorg op school

Een inspiratieboek voor de praktijk Door Elke Struyf , Stefanie Adriaensens , Karine Verschueren Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten uit een grootschalig onderzoek naar het zorgbeleid in Vlaamse basis- en secundaire scholen. Aan de basis van dit onderzoek ligt … Lees verder

Educatie rond duurzame ontwikkeling (EDO)

Misschien heb je ooit gehoord over de Millenniumdoelstellingen? Dat waren een aantal doelstellingen die de Verenigde Naties in 2000 vastlegden en die ze wilden bereiken in 2015 (zie afbeelding). Jammer genoeg moest de wereld vaststellen dat deze millenniumdoelstellingen niet bereikt … Lees verder

Boekbespreking: De Jihaadkaravaan

De Syriëstrijders: jongens en meisjes die meestal in België geboren zijn (verschillenden hebben zelfs Belgische, Christelijke ouders) en die onze samenleving de rug toekeren om te gaan vechten in een hyper-complexe oorlog in Syrië. ‘Hyper-complex’ omdat de belangen van de … Lees verder

Opvoeden tot wereldburgerschap

Leerlingen opvoeden tot wereldburgerschap is volgens de eindtermen, VOETen en ontwikkelingsdoelen één van de taken van het onderwijs. Maar wat is wereldburgerschap? “Kleur Bekennen” definieert wereldburgerschap als volgt: Een wereldburger legt verbanden tussen zichzelf en anderen. Een wereldburger is betrokken bij … Lees verder

Hoe omgaan met racisme?

Racistische uitspraken hoor je op veel plaatsen en dus ook op school. Op 3 mei 2016 volgden we een studiedag van Mediawijs over radicalisering en de media. Een onderdeel van de dag ging over: hoe omgaan met racisme. Hoe reageer … Lees verder

Radicalisering bespreken in de klas

Sinds de aanslagen in Parijs in november 2015 komt het thema ‘radicalisering’ steeds meer onder de aandacht. Op dit moment wordt het begrip radicalisering vooral gekoppeld aan de Islam en de verschillende conflicten in de Arabische wereld. Maar al wie … Lees verder

Symposium ODVB/VLVO 25 april 2016

ODVB, de Organisatie Directeurs Vlaams Basisonderwijs, hield op 25 april 2016 haar symposium te Lier. Tal van boeiende bijdragen passeerden de revue: van betwistingen na klassenraden, over wanbetalers, naar pensioenregeling en verlofstelsels. Christel Noels en Nancy Bal waren op dit … Lees verder

Spelenderwijs dyslexie aanpakken

Kinderen die kampen met dyslexie moeten lange en vaak saaie oefensessies doorstaan om hun lees- en schrijfproblemen aan te pakken. De huidige toepassingen en technieken zijn al jaren oud. Hannes Houwaert, die zelf zware dyslexie heeft, vond dat dit beter … Lees verder

Samen bouwen aan een hervormde leerlingenbegeleiding

Op 15 maart 2016 volgden we in Antwerpen de studiedag “Samen bouwen aan een hervormde leerlingenbegeleiding”. Tijdens deze voormiddag kwamen vier onderwerpen aan bod: Buitenschoolse hulp en zorg op school; Conclusies van de CLB-audit; Bouwstenen voor leerlingenbegeleiding; Krijtlijnen voor de … Lees verder

Christine Marius en Hans Weyns

Na onze pensionering werden we vrijwillige medewerkers bij VONAC. Christine was voorzitster van VOOP en directeur binnen de IVG-School. Hans was algemeen directeur van een scholengroep van het GO! Vanuit die brede ervaring zorgen we voor een zeer waardevolle aanvulling … Lees verder

Johan Royeaerd

Ik ben van opleiding master in de wetenschappen en behaalde een MBA aan de Vlerick School for Management. Ik werkte enkele jaren aan de universiteit Gent, volgde tal van lange opleidingen in het buitenland en ben sinds 1983 actief in … Lees verder

Lies Pycke (50% VTE)

Ik ben van opleiding zowel bachelor onderwijzeres als master wijsbegeerte. Ik volgde tevens de specifieke lerarenopleiding alsook langjarige opleidingen filosofie in Nederland. In 1989 begon ik les te geven. Sinds meerdere jaren ben ik deeltijds verbonden aan de lerarenopleiding binnen … Lees verder

Samen werken om te leren

Op 11 maart 2016 organiseerde de VLOR een studiedag rond het thema ‘samen werken om te leren’. De klas en de school zijn bij uitstek gekend als plaatsen waar leerlingen leren, maar ze bieden daarnaast ook leerkansen aan leerkrachten. Dat … Lees verder

Ann Servranckx (50%VTE)

Ik werk sinds oktober 2014 bij VONAC als pedagogisch begeleider. In deze functie richt ik me vooral op competentieontwikkeling en ASS vanuit het M-decreet. In 1987 studeerde ik af als licentiaat in de logopedie aan de KULeuven. Sindsdien heb ik … Lees verder

De flexami-wat?!?

Ooit al gehoord van de Flexaminator? Of van musculoskeletale aandoeningen? Beide hebben nochtans veel met elkaar en met het onderwijs te maken… Musculoskeletale aandoeningen zijn aandoeningen van spieren of skelet die bewegen moeilijk maken zoals hernia, tenniselleboog, nekklachten,… In principe … Lees verder

Werken aan een gezonde school, hoe doe je dat?

In februari en maart 2016 volgde Veerle een 2-daagse opleiding bij VIGeZ (Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie). VIGeZ is een partner van de overheid en expertisecentrum dat advies, opleidingen en methodieken aanbiedt rond gezondheid in de breedste zin van … Lees verder

Veerle Wauters (70% VTE)

Ik werk sinds september 2015 bij Vonac. In 1998 studeerde ik af als licentiaat in de Orthopedagogiek aan de KULeuven. Sinds mijn afstuderen heb ik verschillende aspecten van zorg en onderwijs leren kennen: als thuisbegeleidster (Centrum Ganspoel), als coördinator van … Lees verder

Hoe handelingsgericht werkt onze school?

Hoe handelingsgericht werkt onze school? In dit schema staan drie kolommen. Je kunt natuurlijk zelf meer kolommen toevoegen, zoals competenties of ondersteuningsbehoeften. Ook kun je de eerste kolom aanpassen aan de schoolvisie, zolang deze aanpassing maar conform het betreffende uitgangspunt … Lees verder

TOPspel

Een leuke én haalbare methodiek om te werken rond een aangenamer klasklimaat waarin de klasregels en afspraken beter gevolgd worden. Reeds in de jaren ’60 van de vorige eeuw werd door een leerkracht van het vierde leerjaar ergens in de … Lees verder

Heb jij een genderbewuste school?

Op 8 december 2015 ging in Brussel een studiedag door die de apotheose vormde voor het Procrustes-project. Dit project liep over meerdere jaren en had tot doel meer inzicht te krijgen in de verschillen tussen jongens en meisjes op school. … Lees verder

STEM: techniek in het basisonderwijs

Wat is ‘STEM’? STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) is een letterwoord om de domeinen wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde samen te vatten in één herkenbaar begrip.  STEM staat voor een waaier aan technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en beroepen. Als je … Lees verder

“Het gat in de haag”

Werken rond sociale, persoonlijke en cognitieve vaardigheden met kleuters of kinderen van BLO Type 2. Vzw De Sleutel ontwierp prachtig materiaal om samen met kleuters of kinderen van het BLO Type 2 te werken rond sociale vaardigheden (ruzies oplossen, iemand … Lees verder

De Wegwijzer

Participate is een vereniging die zich richt tot ouders en begeleiders van kinderen met autisme. De vereniging beoogt om meer inzicht in en begrip van deze kinderen te bereiken bij al wie met deze kinderen werkt. In het kader daarvan … Lees verder

Handelingsgericht werken: wat is dat?

Diversiteit Binnen onze huidige maatschappij wordt heel wat gezorgd, verzorgd, verbeterd, behandeld, geremedieerd, geïndividualiseerd, gestimuleerd, … Daar waar er problemen zijn, moeten er oplossingen gezocht worden. Ook op school merken we een heel grote stap richting zorgverbreding: de zorgen op … Lees verder