Welkom op de blog van VOOP

Op deze blog vindt u artikelen die zo goed als allemaal in Eigen-Wijs verschenen zijn. Rechts op deze pagina ziet u een balkje met ‘Categorie selecteren’. Als u hierop klikt, verschijnt er een lijst met onderwerpen. Op basis van deze lijst kan u thematisch artikelen opzoeken in ons steeds groter wordend archief.
Hebt u zelf ook een tekst die u graag wil delen met de leden van VOOP? Mail deze dan naar Veerle Wauters.

You Bet! Educatief pakket over gokken

Spelen om geld is een oud en zeer verspreid fenomeen. De mogelijkheden om te gokken zijn de jongste decennia nog sterk toegenomen. Gokken is iets doen waarvan je op voorhand het resultaat niet kent. Naast ‘toeval’ staat ook ‘inzet’ centraal. … Lees verder

Mindfulness op school: de nieuwe hype?

Afgelopen weken las je het in Klasse (“8 dingen die je zeker moet weten” + “goed voor leerling en leraar” + “Mindfulness voor kinderen“) en Schooldirect: Mindfulness op school is één van de trends voor dit schooljaar. Mindfulness is goed … Lees verder

Veilig omgaan met voedsel op school

Bij het opslaan, bereiden en serveren van voedsel komt er heel wat kijken. Samen met het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid organiseert het Departement Onderwijs en Vorming opleidingen voor allen wie bij het bewerken van voedsel in scholen is betrokken, … Lees verder

Gezond opvoeden: kinderspel?

“Mama, waarom moet ik spruitjes eten en jij niet?” of “Papa, jij neemt toch ook je smartphone mee naar bed?”. Voor ouders vast herkenbare taferelen. Maar hoe ga je met die vragen om? Op 6 september trapte Vlaams minister Jo … Lees verder

Luizen op school! Hoe pak je ze aan?

Luizen… Die vervelende, jeukende beestjes die je liever niet op school over de vloer krijgt. Maar jaarlijks krijgen vele klassen deze ongewenste kriebelaars op bezoek. In tegenstelling tot wat al eens wordt gedacht, kunnen de beestjes niet vliegen of springen. … Lees verder

De diversiteitsdag voorbij!

Alle leerkrachten kunnen het bevestigen: er zijn zoveel zaken naast ons gewoon curriculum waarop we ons moeten richten, dat we het overzicht kwijt geraken. Diversiteit is één van die onderwerpen die via de VOETEN binnen sluipen en ook hun plaatsje … Lees verder

Het belang van een warme school

In het najaar van 2015 volgde Veerle enkele studiedagen van de VLOR en de KULeuven. Tot haar grote vreugde hadden verschillende sprekers het zonder blikken of blozen over ‘warme scholen’. “Als psychotherapeute ben ik ‘zachte’ termen gewend. Jaren geleden, toen … Lees verder

Word partner met een school uit het Zuiden

Sinds 2009 voert de Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en Technische Bijstand (VVOB) binnen haar Noordwerking het programma Scholenbanden uit. Dit programma, gefinancierd door de Vlaamse overheid, biedt een ondersteuningskader aan dat scholen in Vlaanderen en het Zuiden in staat stelt … Lees verder

EDO rond (eerlijke) wereldhandel

Educatie rond/voor Duurzame Ontwikkeling omvat verschillende aspecten. Eén daarvan is eerlijke handel. Samen met Oxfam Wereldwinkels en Djapo kan je van eerlijke handel een boeiend traject in je school of gemeente maken. Een traject waarin educatie en actie elkaar afwisselen. … Lees verder

Boekbespreking: Ik was 10 in 2015

Kinderen vandaag opvoeden voor de toekomst Pedro De Bruyckere, Bert Smits “Het grote opvoedingsboek voor de professional vandaag.” Waar zullen je kinderen later wonen? Zal er nog werk zijn voor hen? Zal je kind ooit een partner vinden? Zal je … Lees verder

Boekbespreking: Geïntegreerde zorg op school

Een inspiratieboek voor de praktijk Door Elke Struyf , Stefanie Adriaensens , Karine Verschueren Dit boek bundelt de belangrijkste inzichten uit een grootschalig onderzoek naar het zorgbeleid in Vlaamse basis- en secundaire scholen. Aan de basis van dit onderzoek ligt … Lees verder

EDO: Educatie voor en over Duurzame Ontwikkeling

Misschien heb je ooit gehoord over de Millenniumdoelstellingen? Dat waren een aantal doelstellingen die de Verenigde Naties in 2000 vastlegden en die ze wilden bereiken in 2015 (zie afbeelding). Jammer genoeg moest de wereld vaststellen dat deze millenniumdoelstellingen niet bereikt … Lees verder

Boekbespreking: De Jihadkaravaan

De Syriëstrijders: jongens en meisjes die meestal in België geboren zijn (verschillenden hebben zelfs Belgische, Christelijke ouders) en die onze samenleving de rug toekeren om te gaan vechten in een hyper-complexe oorlog in Syrië. ‘Hyper-complex’ omdat de belangen van de … Lees verder

Opvoeden tot wereldburgerschap

Leerlingen opvoeden tot wereldburgerschap is volgens de eindtermen, VOETen en ontwikkelingsdoelen één van de taken van het onderwijs. Maar wat is wereldburgerschap? “Kleur Bekennen” definieert wereldburgerschap als volgt: “Een wereldburger legt verbanden tussen zichzelf en anderen. Een wereldburger is betrokken bij … Lees verder

Hoe omgaan met racisme?

Racistische uitspraken hoor je op veel plaatsen en dus ook op school. Op 3 mei 2016 volgden we een studiedag van Mediawijs over radicalisering en de media. Een onderdeel van de dag ging over: hoe omgaan met racisme. Hoe reageer … Lees verder

Radicalisering bespreken in de klas

Sinds de aanslagen in Parijs in november 2015 en in Brussel op 22 maart 2016 komt het thema ‘radicalisering’ steeds meer onder de aandacht. Op dit moment wordt het begrip radicalisering vooral gekoppeld aan de Islam en de verschillende conflicten … Lees verder

Symposium ODVB/VLVO 25 april 2016

ODVB, de Organisatie Directeurs Vlaams Basisonderwijs, hield op 25 april 2016 haar symposium te Lier. Tal van boeiende bijdragen passeerden de revue: van betwistingen na klassenraden, over wanbetalers, naar pensioenregeling en verlofstelsels. Christel Noels en Nancy Bal waren op dit … Lees verder

Spelenderwijs dyslexie aanpakken

Kinderen die kampen met dyslexie moeten lange en vaak saaie oefensessies doorstaan om hun lees- en schrijfproblemen aan te pakken. De huidige toepassingen en technieken zijn al jaren oud. Hannes Houwaert, die zelf zware dyslexie heeft, vond dat dit beter … Lees verder

Samen bouwen aan een hervormde leerlingenbegeleiding

Op 15 maart 2016 volgden we in Antwerpen de studiedag “Samen bouwen aan een hervormde leerlingenbegeleiding”. Tijdens deze voormiddag kwamen vier onderwerpen aan bod: Buitenschoolse hulp en zorg op school; Conclusies van de CLB-audit; Bouwstenen voor leerlingenbegeleiding; Krijtlijnen voor de … Lees verder