Welkom op de blog van VOOP

Op deze blog vindt u artikelen die zo goed als allemaal in Eigen-Wijs verschenen zijn. Rechts op deze pagina ziet u een balkje met ‘Categorie selecteren’. Als u hierop klikt, verschijnt er een lijst met onderwerpen. Op basis van deze lijst kan u thematisch artikelen opzoeken in ons steeds groter wordend archief.
Hebt u zelf ook een tekst die u graag wil delen met de leden van VOOP? Mail deze dan naar Veerle Wauters.

Onthaalkoffers voor nieuwkomers

De verhoogde instroom van vluchtelingen van de voorbije jaren laat zich ondertussen ook zeker voelen in het onderwijs. Het aantal anderstalige nieuwkomers in het onderwijs neemt toe en stelt leerkrachten voor de uitdaging om deze leerlingen te verwelkomen en optimaal … Lees verder

Boekentip: Spelen in zwarte sneeuw

Bijna 1 op de 5 kinderen leeft in armoede. Nadruk op zelfredzaamheid volstaat niet. Alleen structurele verandering gaat sociale uitsluiting tegen. Armoede is voor buitenstaanders vaak onzichtbaar. Maar voor kinderen uit kansarme gezinnen is armoede vaak een dwingende constante. Bij … Lees verder

Omgaan met haatspraak op het internet

Online haatspraak is actueler dan ooit. De afgelopen weken kwamen er geregeld situaties van online haatspraak in de media, waaronder vreselijke commentaren na het overlijden van een Belgische jongen met Turkse roots. Sociale media bieden heel wat mogelijkheden en positieve … Lees verder

RSV in superdiverse groepen: What the FAQ?!

Onze samenleving wordt alsmaar diverser en dat zien we ook in onze klassen: we hebben leerlingen met heel diverse achtergronden op vlak van nationaliteit, geloofsovertuiging, sociaal-emotionele achtergrond, leervaardigheden, gezondheid, geaardheid, genderexpressie, … Steeds meer leerkrachten die Relationele en Seksuele Vorming … Lees verder

Boekentip: moet ik nu bang zijn?

In tijden waarin geweld van elders heel dichtbij lijkt te komen in de vorm van aanslagen en waarin straffe taal en choquerende foto’s vele huiskamers binnen rollen via kranten en TV, is het belangrijk om oog te hebben voor wat … Lees verder

Participatiepakket door de Vlaamse Scholierenkoepel

De Vlaamse Scholierenkoepel vzw (VSK) heeft het Participatiepakket ontwikkeld, een doos vol hebbedingen om leerlingenparticipatie op school waar te maken. De Vlaamse Scholierenkoepel vzw gaat voluit voor leerlingenparticipatie. Ze proberen het zelf dagelijks waar te maken, door te luisteren naar scholieren … Lees verder

Verfrissend digitaal lesmateriaal over kinderrechten

Bord vol Kinderrechten is een gloednieuwe interactieve leeromgeving met een schat aan educatief materiaal en lesvoorbereidingen, ontwikkeld door Unicef. Je vindt er diverse kant-en-klare activiteiten om participatief aan de slag te gaan met je klas. Met lesfiches, video’s, audiofragmenten, werkbladen, … Lees verder

Boeiende website over autisme

Ann Servranckx, de competentiebegeleidster van VONAC, vond voor ons de boeiende website ‘www.autismekenmerken.net‘. Op deze website vind je een hele boel informatie over autisme. Via de nieuwsbrief blijf je op de hoogte van nieuwe informatie die op de site verscheen. De … Lees verder

Eureka Expert: van mankement tot talent!

Eureka, onze school in Kessel-Lo die zich richt tot normaal begaafde kinderen en jongeren met ernstige leerstoornissen, kan zich ondertussen terecht expert noemen op dit complexe terrein. Doorheen de jaren heeft het team van Eureka een heleboel ervaring en inzicht … Lees verder

Workshops rond islam voor leerkrachten en voor leerlingen

CIET (Centrum Islamitische Educatie De Toekomst) werkt rond het thema positieve identiteitsontwikkeling van moslimjongeren ter preventie van destructieve radicalisering. Vanuit deze insteek organiseren ze allerhande workshops voor leerkrachten: een dag als jonge moslim verschillen tussen moslims religieuze identiteitsontwikkeling geweld in … Lees verder

Hoogsensitiviteit bestudeerd aan de VUB

Rond de term ‘hoogsensitiviteit’ hangt nog vaak een zweem van zweverigheid. Hoogsensitiviteit wordt verward met overgevoeligheid, aanstellerij, lange tenen, bange hartjes, een nieuwe hype,… Hoogsensitieve kinderen worden vaak verkeerdelijk gezien als kinderen met ASS of ADHD. Hoogsensitiviteit is net als … Lees verder

Beleidsplan voor welzijn en welbevinden

Recent werd een beleidsplan ter bevordering van het welzijn en welbevinden in onderwijsinstellingen gepubliceerd door het departement onderwijs en vorming. In dit document wordt vertrokken vanuit de fundamenten van het werken aan welzijn en welbevinden en wie hierbij betrokken is. … Lees verder

Lespakket over orkanen en tropische stormen

Begin oktober 2016 hield orkaan Matthew gedurende verschillende dagen stevig huis in meerdere landen. De orkaan raasde over Haïti, de Dominicaanse Republiek, Cuba, de Bahama’s, Jamaica en de Verenigde Staten. De orkaan behaalde maximale snelheden van 240 km/u. Op 4 … Lees verder

Actieve ouders op school

Schoolbesturen, directies, personeel, ouders en leerlingen hebben hetzelfde doel voor ogen: zorgen voor een zo goed mogelijk leer- en leefklimaat op school. Sinds 2004 zet het participatiedecreet de krijtlijnen uit van participatie op school. Enkele wijzigingen in 2014 maakten de … Lees verder

Cultuur op school

Hoe laat je kleuters kennis maken met cultuur? Hoe maak je aandacht voor cultuur wakker bij leerlingen van de lagere school? Hoe hou je leerlingen van het secundair onderwijs geïnteresseerd in cultuur? Ben je op zoek naar concrete tips en feedback? … Lees verder

E-Validiv – de meertalige digitale leeromgeving

E-Validiv is de meertalige digitale leeromgeving die ontwikkeld werd in het kader van het Validiv-project en is nu vrij toegankelijk geworden voor alle Vlaamse basisscholen via het online leermiddelennetwerk KlasCement. Wat is E-Validiv? E-Validiv is een meertalige digitale leeromgeving Deze … Lees verder

You Bet! Educatief pakket over gokken

Spelen om geld is een oud en zeer verspreid fenomeen. De mogelijkheden om te gokken zijn de jongste decennia nog sterk toegenomen. Gokken is iets doen waarvan je op voorhand het resultaat niet kent. Naast ‘toeval’ staat ook ‘inzet’ centraal. … Lees verder

Veilig omgaan met voedsel op school

Bij het opslaan, bereiden en serveren van voedsel komt er heel wat kijken. Samen met het Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid organiseert het Departement Onderwijs en Vorming opleidingen voor allen wie bij het bewerken van voedsel in scholen is betrokken, … Lees verder