Met je klas praten over het thema vluchtelingen

‘Vluchtelingen’ … één van die beladen thema’s waarover je wel een klasgesprek zou willen houden, ware het niet dat de kans groot is dat het snel ontaardt in een discussie die bol staat van oneliners en onwaarheden die de leerlingen/cursisten hier en daar oppikken.
Maar toch is het belangrijk om het gesprek aan te gaan en leerlingen/cursisten uit te dagen om stil te staan bij hun eigen normen en waarden en deze te toetsen aan hun gedrag en meningen, om zelf op zoek te gaan naar duurzame oplossingen, om zich bewust te worden van hun eigen vooroordelen die soms heel erg radicaal kunnen zijn, om voor hen de ware feiten en de ‘alternatieve feiten’ naast elkaar te zetten, om empathie te ontwikkelen en om hen bewust te maken van wat er zich elders in de wereld afspeelt en hoe dat hen niet koud kan/mag laten als we hen willen opvoeden tot wereldburgerschap.

Op 21/2 volgde Veerle een bijscholing van DocAtlas en Europahuis Ryckevelde rond hoe je met je klas kan praten over het thema vluchtelingen.
Sandy Snoeck van Europahuis Ryckevelde nam ons mee doorheen de workshops die ze zelf met klassen doet, waardoor we zelf konden ervaren welke materialen ze daarbij gebruikt en welke impact deze hebben.
Zo begonnen we met een quiz waaraan we via onze smartphone moesten deelnemen en waarbij we op het groot scherm vooraan konden volgen wie van de groep op kop stond. Een heel leuke werkvorm om met jongeren te gebruiken! En op deze manier werden onmiddellijk een aantal hardnekkige misverstanden rond vluchtelingen de wereld uit geholpen.
Nadien volgde een stukje informatie: wat is het verschil tussen migranten, asielzoekers, vluchtelingen en oorlogsvluchtelingen?
Tot slot eindigden we met een soort inlevingsspel waarbij we op de kaart van Europa moesten aanduiden waar we als vluchteling naartoe zouden gaan. Daarna ontdekten we hoe het gesteld was met de bevolkingsaantallen, de lokale economie en de mate waarin deze landen asielzoekers erkennen als vluchtelingen. We maakten ook kennis met Schengen, het verdrag van Dublin en de deal met Turkije. Tot slot doorliepen we het traject van Turkije, over Griekenland via de Balkan naar West-Europa en ontdekten we hoe de vluchtelingenstroom de onderlinge verstandhouding tussen de Europese lidstaten onder spanning zet, hoe er nieuwe regels en nieuwe deals voorgesteld worden en hoe de solidariteit onder druk komt te staan.
Op basis van vele nieuwe inzichten en kennis, kan je dan op een constructieve manier met je leerlingen/cursisten in gesprek gaan over hoe zij vinden dat Europa verder dient om te gaan met de vluchtelingenkwestie.

Veerle is alvast heel enthousiast over de aangereikte tools om te werken rond dit thema dat toch velen beroert en waarover iedereen wel een mening heeft. De inhoud en het materiaal zijn inzetbaar voor leerlingen 3e graad basisonderwijs tot en met cursisten van CVO’s.
Wil je met je klas rond het thema vluchtelingen werken? Wil je het materiaal dat Veerle meekreeg eens inkijken? Veerle staat klaar om je te helpen met de voorbereiding en evt de aanpak de dag zelf.

Dit artikel verscheen in Eigen-Wijs 52 (22 februari 2017).

Reacties zijn gesloten.