Mindfulness op school: de nieuwe hype?

mindfulness-posterAfgelopen weken las je het in Klasse (“8 dingen die je zeker moet weten” + “goed voor leerling en leraar” + “Mindfulness voor kinderen“) en Schooldirect: Mindfulness op school is één van de trends voor dit schooljaar. Mindfulness is goed voor de leerlingen en de leerkrachten. Mindfulness reduceert angst, stress en depressie al bij jonge kinderen en zeker bij tieners. Ook leerkrachten kunnen via Mindfulness stappen zetten om een burn-out te voorkomen.

Toch wil ik een kleine kanttekening maken. Mindfulness is niet een klein trucje dat je enkele minuten per dag toepast om daarna weer door de dag te racen en de leerlingen te overladen met verwachtingen, opmerkingen en eisen. Je moet als leerkracht er zelf van doordrongen zijn dat we in onze huidige samenleving te snel leven, dat we teveel ‘moeten’ en voor onszelf massaal de lat te hoog leggen. Je moet goed beseffen dat het stemmetje in je hoofd, dat je steeds maar wijst op je fouten en je steeds herinnert aan wat je nog allemaal moet in orde brengen, niet zomaar weg gaat door enkele minuutjes per dag een mindfulness-oefening te doen. Zolang je je laat sturen en dicteren door dat kritische, veeleisende stemmetje, dat we allemaal hebben, riskeert Mindfulness een druppel op een hete plaat te zijn. En zolang je als leerkracht zelf elke dag gespannen voor de klas staat, kan je zoveel relaxatie-oefeningen doen met je leerlingen als je wil, daarna pikken ze toch gewoon jouw stress weer op.

mindfulnessHoe je Mindfulness vorm geeft en hoe je dit zelf voor leeft voor je leerlingen, speelt een belangrijke rol. Mindfulness is een heel krachtig middel om kinderen, jongeren en volwassenen inzicht bij te brengen in hoe ze zelf stress creëren, hoe ze omgaan met druk en met dat kritische stemmetje in hun hoofd. Als je dit in de klas aanbrengt, geef je kinderen en jongeren bijzondere levenslessen van onschatbare waarde mee. Maar dit werkt enkel als je hier zelf ook van overtuigd bent en zelf voorleeft hoe je anders kan omgaan met druk (door jezelf, door taken, door de groep,…).

Wil je graag zelf via Mindfulness leren om op een andere manier om te gaan met druk en spanning? Wil je ontdekken hoe je niet gewoon Mindfulness in de klas kan ‘geven’ maar werkelijk kan ‘voorleven’? Neem dan contact op met Veerle. Zij kan je individueel of met een aantal collega’s samen ondersteunen.

Er zijn ook veel boeken te vinden over Mindfulness voor kinderen en jongeren, oa van David Dewulf.

Dit artikel verscheen in Eigen-Wijs 48  (27 sept 2016).

mindfulness-jongerenUU1549_Mindfulness kids def OK.indd

Reacties zijn gesloten.