Start to listen: toolbox rond luistervaardigheid voor de basisschool

KUNNEN LUISTEREN wordt beschouwd als een belangrijke muzische en sociale vaardigheid. Maar luisteren is meer dan gehoorzamen alleen.
Met de steun van Cera ontwikkelde MATRIX Centrum voor Nieuwe Muziek, samen met hun collega’s van Aifoon, het project ‘Start to Listen’.
Vanuit hun gecombineerde ervaring als kunsteducatieve organisaties met een focus op respectievelijk hedendaagse muziek en geluidskunst, werkten zij het voorbije jaar aan een toolbox rond luistervaardigheid voor het basisonderwijs. Doorheen hun activiteiten zagen ze immers een grote belangstelling voor luisteren en het verkennen van onbekende klankwerelden bij kinderen, maar ze merkten ook dat de meeste leerkrachten dit thema maar moeilijk kunnen of durven aansnijden.
Vandaar Start to Listen: een laagdrempelig, gebruiksvriendelijk en gratis instrument om in de klas nieuwe klanken te ontdekken én het luisteren als veelzijdige vaardigheid te ontwikkelen.
START TO LISTEN benadert luisteren als een vrije, onvoorwaardelijke, persoonlijke en interculturele manier om auditief waar te nemen. In wezen is het heel eenvoudig en gaat het terug naar een natuurlijke manier van observeren. Al is het soms even wennen aan die ongebreidelde ruimte, die we niet meer gewoon zijn. Maar er komen wonderlijke ontdekkingen voor in de plaats.
START TO LISTEN is ontworpen om samen je vertrouwde kaders te helpen doorbreken en zo je luistervaardigheden alle kansen te geven om te groeien. Luisteren wordt een wandeling in het ongewisse, met verschillende ontmoetingen, waar beelden en associaties je zullen verleiden
START TO LISTEN bestaat uit twee luiken: een luistermoment en een klasgesprek. Op de website vind je een [groeiende] lijst van fragmenten. Het is de bedoeling om telkens één fragment klassikaal te beluisteren [in de voorgestelde volgorde] en dit aansluitend te bespreken tijdens een klasgesprek.
Als vertrekpunt voor dat klasgesprek vind je een uitgebreide voorraad vragen, net als een uitgebreide toelichting & tips bij het gebruik van de luistervragenlijst. Je kan er ook enkele uitgewerkte voorbeelden lezen.


START TO LISTEN werkt best als het luisteren een volwaardige plaats krijgt en een regelmatig terugkerend deel van de klasdag wordt. Op de website gaan ze ook even in op de praktische kant van de zaak en vind je enkele tips in verband met het klasklimaat.

START TO LISTEN is ontworpen op maat van de tweede graad basisonderwijs, maar het materiaal mag natuurlijk ook door anderen gebruikt worden.

Dit alles kan je vinden op www.starttolisten.org en in deze folders: ‘brochure‘, ‘hoe werkt het‘ en ‘over het project‘.

Dit artikel verscheen in Eigen-Wijs 54 (4 mei 2017).

Reacties zijn gesloten.