Visie en missie

Visie en missie 

VOOP wil een platform bieden aan bestaande scholen en aan nieuwe schoolinitiatieven die een innoverend, actueel en zingevend onderwijs willen aanreiken aan ouders en leerlingen. Leerkrachten, leerlingen en ouders zoeken naar antwoorden op de bestaande en veranderende kijk op de wereld, de samenleving, de mens en zijn zingeving, en dat vanuit de rechten van de mens en van het kind en met een brede, kritische maar open kijk.

VOOP is lid van deMens.nu. Binnen UVV, de Unie van Vrijzinnige Verenigingen, vertegenwoordigt VOOP het vrij niet-confessioneel onderwijs en zorgt ervoor dat dit meer op de Vlaamse kaart wordt gezet.

VOOP onderschrijft in haar visie als koepel en begeleidingsdienst de kernwaarden van het vrijzinnig-humanisme (zie https://demens.nu/demens-nu/).

De schoolbesturen bepalen zelf hoe ze hun eigen pedagogisch project aflijnen en realiseren, waarbij hun schoolvisie kadert binnen de kernwaarden van VOOP.

De kernwaarden van VOOP

  • Vanuit een holistisch wereldbeeld begeleidt VOOP de scholen, opdat deze zowel hun leerlingen als hun medewerkers ondersteunen om hun hele persoonlijkheid te ontplooien binnen een schoolomgeving waar diversiteit en een open en kritische geest een pad vormen voor authentiek leren en functioneren.
  • VOOP ondersteunt innovatief, eigentijds, evoluerend onderwijs, dat een antwoord biedt op maatschappelijke vragen en aan kan sluiten bij actuele onderwijstendensen. Het blijvend werken aan kwaliteitsvol onderwijs, gestoeld op duurzaamheid en met veel aandacht voor geïntegreerd werken, zijn centrale aandachtspunten.
  • Scholen krijgen hierbij ondersteuning en begeleiding binnen hun eigen pedagogisch project. De emancipatorische gedachte dat de scholen, vanuit hun sterk verschillende eigenheid, zich toch weten te verbinden en te versterken in die verscheidenheid, maakt VOOP uniek. VOOP staat voor verscheidenheid in de eenheid.
  • De vertrouwensband en nabijheid die VOOP kan creëren vanuit de kleinschaligheid, maakt dat vraaggestuurde, flexibele begeleiding en maatwerk de regel zijn en dat heel snel kan worden ingespeeld op vragen. Dit zonder een gezond evenwicht met aanbodgestuurde ondersteuning uit het oog te verliezen. VOOP is de koepel van de korte keten.
  • Leren van elkaar, als leerling, medewerker en pedagogisch begeleider, versterkt de eigen professionaliteit en die van de eigen organisatie (zowel school als PBD). Intervisies, lerende netwerken en delen van expertise zijn aspecten van de dagelijkse realiteit van school maken binnen en samen met VOOP.
  • We dragen onze scholen een warm hart toe zodat coöperatief en participatief werken als vanzelfsprekend wordt ervaren. Stap per stap wordt dit ingebouwd in een geïntegreerde zorg vanuit respect en vertrouwen.